Temel mali tabloların düzenlenme ilkeleri, temel mali
tablolara paralel olarak iki ana gruba ayrılır;
1-
Gelir Tablosu İlkeleri
2-
Bilanço
ilkeleri
a) Varlıklara İlişkin ilkeler,
b) Yabancı Kaynaklara İlişkin ilkeler,
c) Özkaynaklara ilişkin İlkeler.
1- Gelir Tablosu İlkeleri
Gelir tablosu ilkelerinin amacı; satışların, gelirlerin,
satışlar maliyetinin, giderlerin, kar ve zararlara ait hesapların ve belli
dönemlere ait işletme faaliyeti sonuçlarının sınıflandırılmış ve gerçeğe uygun
olarak gösterilmesini sağlamaktır.
Bütün satışlar, gelir ve karlar ile maliyet, gider ve
zararlar brüt tutarları üzerinden gösterilirler ve hiç, bir satış, gelir ve kar
kalemi bir maliyet, gider ve zarar kalemi ile tamamen veya kısmen
karşılaştırılmak suretiyle gelir tablosu kapsamından çıkarılamaz.
Bu amaç doğrultusunda benimsenen gelir tablosu ilkeleri
aşağıda belirtilmiştir:
a-
Gerçekleşmemiş satışlar, gelir ve karlar;
gerçekleşmiş gibi veya gerçekleşenler gerçek tutarından fazla veya az
gösterilmemelidir. Belli bir dönem veya dönemlerin, gerçeğe uygun faaliyet
sonuçlarını göstermek için, dönem veya dönemlerin başında ve sonunda doğru
hesap kesimi işlemleri yapılmalıdır.
b-
Belli bir dönemin satışları ve gelirleri bunları
elde etmek için yapılan satışların maliyeti ve giderleri ile
karşılaştırılmalıdır. Belli bir dönem veya dönemlerin başında ve sonunda
maliyet ve giderleri gerçeğe uygun olarak gösterebilmek için stoklarda, alacak
ve borçlarda doğru hesap kesimi işlemleri yapılmalıdır.
c-
Maddi ve maddi olmayan duran varlıklar ile özel
tükenmeye tabi varlıklar için uygun amortisman ve tükenme payı ayrılmalıdır.
d-
Maliyetler; maddi duran varlıklar, stoklar,
onarım ve bakım ve diğer gider grupları arasında uygun bir şekilde dağıtılmalıdır.
Bunlardan direkt olanları doğrudan doğruya, birden fazla faaliyeti
ilgilendirenleri zaman ve kullanma faktörü dikkate alınarak tahakkuk ettirilip,
dağıtılmalıdır.
e-
Arızi ve olağanüstü niteliğe sahip kar ve
zararlar meydana geldikleri dönemde tahakkuk ettirilmeli, fakat normal faaliyet
sonuçlarından ayrı olarak gösterilmelidir.
f-
Bütün kar ve zararlardan, önceki dönemlerin mali
tablolarında düzeltme yapılmasını gerektirecek büyüklük ve niteliktekiler
dışında kalanlar, dönemin gelir tablosunda gösterilmelidir.
g-
Karşılıklar, işletmenin karını keyfi bir şekilde
azaltmak veya bir döneme ait karı diğer döneme aktarmak amacıyla
kullanılmamalıdır.
h-
Dönem sonuçlarının tespiti ile ilgili olarak
uygulanan değerleme esasları ve maliyet yöntemlerinde bir değişiklik yapıldığı
takdirde, bu değişikliğin etkileri açıkça belirtilmelidir.
i-
Bilanço tarihinde var olan ve sonucu belirsiz
bir veya bir kaç olayın gelecekte ortaya çıkıp çıkmamasına bağlı durumları
ifade eden, şarta bağlı olaylardan kaynaklanan, makul bir şekilde gerçeğe yakın
olarak tahmin edilebilen gider ve zararlar, tahakkuk ettirilerek gelir
tablosuna yansıtılır. Şarta bağlı gelir ve karlar için ise gerçekleşme ihtimali
yüksek de olsa herhangi bir tahakkuk işlemi yapılmaz; dipnotlarda açıklama
yapılır.
2- Bilanço İlkeleri
Bilanço ilkelerinin amacı; sermaye koyan veya sonradan
kendilerine ait karı işletmede bırakan sahip ve hissedarlar ile alacaklıların
işletmeye sağladıkları kaynaklar ve bunlarla elde edilen varlıkların muhasebe
kayıt, hesap ve tablolarında anlamlı bir şekilde tespit edilmesi ve
gösterilmesi, yoluyla, belli bir tarihte işletmenin mali durumunun açıklıkla ve
ilgililer için gerçeğe uygun olarak yansıtılmasıdır.
Bilanço, varlıkların içinde bulunulan zamandaki değerini
veya tasfiye halinde bunların satışından elde edilecek para tutarlarını
yansıtan bir tablo değildir.
Bütün varlıklar, yabancı kaynaklar ve öz kaynaklar
bilançoda gayrisafi değerleri ile gösterilirler. Bu ilke, bilançonun net değer
esasına göre düzenlenmesine bir engel oluşturmaz. Bu doğrultuda net değer
bilanço düzenlenmesinin gereği olarak indirim kalemlerinin ilgili hesapların
altında açıkça gösterilmesi esastır. Bu amaç doğrultusunda benimsenen bilanço
ilkeleri, varlıklar, yabancı kaynaklar ve özkaynaklar itibariyle aşağıda
belirtilmiştir;
a- Varlıklara ilişkin ilkeler :
1-
İşletmenin bir yıl veya normal faaliyet dönemi
içinde paraya dönüşebilecek varlıkları, bilançoda dönen varlıklar grubu içinde
gösterilir.
2-
İşletmenin bir yıl veya normal faaliyet dönemi içinde
paraya dönüşemeyen, hizmetlerinden bir hesap döneminden daha uzun süre
yararlanılan uzun vadeli varlıkları, bilançoda duran varlıklar grubu içinde
gösterilir. Dönem sonu bilanço gününde bu grupta yer alan hesaplardan vadeleri
bir yılın altında kalanlar dönen varlıklar grubunda ilgili hesaplara aktarılır.
3-
Bilançoda varlıkları, bilanço tarihindeki
gerçeğe uygun değerleriyle gösterebilmek için, varlıklardaki değer
düşüklüklerini göstererek karşılıkların ayrılması zorunludur.
Dönen varlıklar grubu içinde yer alan menkul kıymetler,
alacaklar, stoklar ve diğer dönen varlıklar içindeki ilgili kalemler için
yapılacak değerleme sonucu gerekli durumlarda uygun karşılıklar ayrılır.
Bu ilke, duran varlıklar grubunda yer alan alacaklar,
bağlı menkul kıymetler, iştirakler, bağlı ortaklıklar ve diğer duran
varlıklardaki ilgili kalemler için de geçerlidir.
4-
Gelecek dönemlere ait olarak önceden ödenen
giderler ile cari dönemde tahakkuk eden ancak, gelecek dönemlerde tahsil
edilecek olan gelirler kayıt ve tespit edilmeli ve bilançoda ayrıca
gösterilmelidir.
5-
Dönen ve duran varlıklar grubunda yer alan
alacak senetlerini, bilanço tarihindeki gerçeğe uygun değerleri ile
gösterebilmek için reeskont işlemleri yapılmalıdır.
6-
Bilançoda duran varlıklar grubunda yer alan
maddi duran varlıklar ile maddi olmayan duran varlıkların maliyetini çeşitli
dönem maliyetlerine yüklemek amacıyla, her dönem ayrılan amortismanların
birikmiş tutarları ayrıca bilançoda gösterilmelidir.
7-
Duran varlıklar grubu içinde yer alan özel tükenmeye
tabi varlıkların maliyetini çeşitli dönem maliyetlerine yüklemek amacıyla, her
dönen ayrılan tükenme paylarının birikmiş tutarları ayrıca bilançoda
gösterilmelidir.
8-
Bilançonun dönen ve duran varlıklar gruplarında
yer alan alacaklar, menkul kıymetler, bağlı menkul kıymetler ve diğer ilgili
hesaplardan ve yükümü lüklerden işletmenin sermaye ve yönetim bakımından
ilişkili bulunduğu ortaklar personele, iştiraklere ve bağlı ortaklıklara ait
olan tutarlarının ayrı gösterilmesi temel ilkedir.
9-
Tutarları kesinlikle saptanamayan alacaklar için
herhangi bir tahakkuk işlemi yapılmaz. Bu tür alacaklar bilanço dipnot veya
eklerinde gösterilir.
10- Verilen
rehin, ipotek ve bilanço kapsamında yer almayan diğer teminatların Özellikleri
ve kapsamları bilanço dipnot veya eklerinde açıkça belirtilmelidir.
Bu ilke, alınan rehin, ipotek ve bilanço kapsamında yer
almayan diğer teminatlar için de geçerlidir.
Ayrıca, işletme varlıkları ile ilgili toplam sigorta
tutarlarının da bilanço dipnot veya eklerinde açıkça gösterilmesi
gerekmektedir.
b- Yabancı Kaynaklara ilişkin İlkeler :
1-
İşletmenin bir yıl veya normal faaliyet dönemi
içinde vadesi gelen borçları, bilançoda kısa vadeli yabancı kaynaklar grubu
içinde gösterilir.
2-
İşletmenin bir yıl veya normal faaliyet dönemi
içinde vadesi gelmemiş borçları, bilançoda uzun vadeli yabancı kaynaklar grubu
içinde gösterilir. Dönem sonu bilanço gününde bu grupta yer alan hesaplardan
vadeleri bir yılın altında kalanlar kısa vadeli yabancı kaynaklar grubundaki
ilgili hesaplara aktarılır.
3-
Tutarları kesinlikle saptanamayanları veya
durumları tartışmalı olanları da içermek üzere, işletmenin bilinen ve tutarları
uygun olarak tahmin edilebilen bütün yabancı kaynakları kayıt ve tespit
edilmeli ve bilançoda gösterilmelidir.
İşletmenin bilinen ancak tutarları uygun olarak tahmin
edilemeyen durumları da bilançonun dipnotlarında açık olarak belirtilmelidir.
4-
Gelecek dönemlere ait olarak önceden tahsil
edilen hasılat ile cari dönemde tahakkuk eden ancak, gelecek dönemlerde
Ödenecek olan giderler kayıt ve tespit edilmeli ve bilançoda ayrıca
gösterilmelidir.
5-
Kısa ve uzun vadeli yabancı kaynaklar grubunda
yer alan borç senetlerini bilanço tarihindeki gerçeğe uygun değerleri ile
gösterebilmek için reeskont işlemleri yapılmalıdır.
6-
Bilançonun kısa ve uzun vadeli yabancı kaynaklar
gruplarında yer alan borçlar, alınan avanslar ve diğer ilgili hesaplardan
işletmenin sermaye ve yönetim bakımından ilgili bulunduğu ortaklara, personele,
iştiraklere ve bağlı ortaklıklara ait olan tutarlarının ayrı gösterilmesi temel
ilkedir.
c- Özkaynaklara İlişkin ilkeler :
1-
İşletme sahip veya ortaklarının sahip veya ortak
sıfatıyla işletme varlıkları üzerindeki haklan özkaynaklar grubunu oluşturur.
İşletmenin bilanço tarihindeki ödenmiş sermayesi ile işletme
faaliyetleri sonucu oluşup, çeşitli adlar altında işletmede bırakılan karları
ile dönem net karı (zararı) bilançoda özkaynaklar grubu içinde gösterilir.
2-
İşletmenin ödenmiş sermayesi bilançonun kapsamı
içinde tek bir kalem olarak gösterilir. Ancak, esas sermaye özellikleri farklı
hisse gruplarına ayrılmış bulunuyorsa, esas sermaye hesaplan her grubun
haklarını, kar ve tasfiye paylarının dağıtımında sahip olabilecekleri özellikleri
ve diğer önemli özellikleri yansıtacak biçimde bilançonun dipnotlarında
gösterilmelidir.
3-
İşletmenin hissedarları tarafından yatırılan
sermayenin devam ettirilmesi gerekir, işletmede herhangi bir zararın ortaya
çıkması, herhangi bir nedenle özkaynaklarda meydana gelen azalmalar; hem
dönemsel, hem de kümülatif olarak izlenmeli ve kaydedilmelidir.
4-
Özkaynakların bilançoda net olarak gösterilmesi
için geçmiş yıllar zararları ile dönem zararı, özkaynaklar grubunda indirim
kalemleri olarak yer alır.
5-
Özkaynaklar; ödenmiş sermaye, sermaye yedekleri,
kar yedekleri, geçmiş yıl karları (zararları) ve dönem net karı(zararı)ndan
oluşur. Kar yedekleri yasal, statü ve olağanüstü yedekler ile yedek
niteliğindeki karşılıklar, özel fonlar gibi işletme faaliyetleri sonucu elde
edilen karların dağıtılmamış kısmını içerir. Sermaye yedekleri ise hisse senedi
ihraç primleri, iptal edilen ortaklık paylan, yeniden değerleme değer artışları
gibi kalemler den meydana gelir. Sermaye yedekleri, gelir unsuru olarak gelir
tablosuna aktarılamaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder